VOLVER

Emprendedoras y Emprendedores Anáhuac Mayab que Inspiran: Andrés Nieto

Por: Escuela de Comunicación

19 de octubre del 2020

ANDRÉS NIETO

 

Las producciones audiovisuales que se encuentran en las plataformas digitales de entretenimiento o streaming, deben poseer distintas características para tener éxito, pero, entre lo que más recomiendo es utilizar herramientas o instrumentos que permitan medir qué quieren ver las audiencias y bajo qué tipo de formatos.

Pensar en todo lo que conlleva una producción es importante, pero resulta más trascendental la investigación y el periodismo.

 

Se debe entender que las audiencias evolucionan de manera constante, es decir, son demasiado selectivas con los contenidos que desean ver en sus pantallas.

 

¿La clave para que las producciones sean exitosas?

 

Reafirmo, lo primero es investigar.

 

En las plataformas digitales existen un sinfín de contenidos que gustan, pero, que no perduran, estas producciones no son un negocio redituable: "No se debe generar cantidad de contenidos, sino calidad de contenidos".

 

Dentro de las características que deben tener las producciones audiovisuales digitales, son que las audiencias sean críticas, que las cuestionen, que las investiguen y que no se conformen con menos cuando se les presentan otros productos.

 

Es un hecho, debido al confinamiento que generó el COVID-19, se tuvo un importante crecimiento de oferta y consumo digital en las plataformas de entretenimiento.

 

¿A quién debemos enfocar el contenido digital?

 

Es importante mencionar que cada país tiene sus propias métricas, sin embargo, las producciones digitales deben dirigirse preferencialmente a los jóvenes, ya que, tienen un fácil acceso a dispositivos móviles con acceso a internet.

 

En el ámbito administrativo se debe considerar que los ahorros ya pueden considerarse ingresos, las crisis debemos verlas como oportunidades para innovar, ser productivos y fluir astutamente en nuestros medios.

 

Creatividad, aspecto fundamental

 

Un creador de producciones digitales debe gozar de creatividad, es decir, buscar insertar nuevas opciones en el mercado, aunque también es válido analizar qué hacen otros medios, sin caer en emular copias.

“Hay que entender a las audiencias a las que te quieres dirigir y también debemos pensar en qué están buscando los anunciantes”.

 

2020: aprendizajes y oportunidades

 

“Debemos volver a lo básico, a lo nuevo, a ser creativos y a siempre investigar nuestro mercado. No debemos angustiarnos o nublarnos el juicio en contextos difíciles. Un profesional debe siempre mantener la calma, y en función de ello tomar las decisiones con base en los pros y contras”.

 

¡No se debe tomar riesgos a la ligera, una de las claves para asegurar el éxito es siempre estudiar y pensar en el futuro!

 

Lic. Andrés Nieto Serpa

Experiencia Profesional

 

  • Ú 2014 - 2017

CLARO SPORTS Director LATAM / marcaclaro.com

Content and Production Director. 17 Countries in LATAM multiplatform (Pay TV Latam, Internet and Mobile)

 

Properties:
  • Budapest 2017 • Summer Olympic Games Rio 2016 • Copa America Centenario USA 2016 • Davis Cup 2016-2018 • Fed Cup 2016-2018 • Copa America Chile 2015 • Panamerican Games Toronto 2015 • Europeran Games 2015. • Winter Olympic Games Sochi 2014 • Nanjing 2014 Youth Olympic Games. • Liga MX of Football • Central America and Caribbean Games Veracruz 2014

 

  • 2013 - 2016

ALDEA SOLUTIONS Sports Events Consultant / aldea.tv Consulting of all the International sports events of Aldea Solutions in LATAM. Sales and marketing, strong retations with Sports Federation, Sports Agencies, Broadcasters, Host Broadcasters.

 

  • 2011 - 2012

IEC Sports Producer of Tennis Live Matches in LatinAmerica for beat365.com in Ecuador, Colombia and Panama. HispanTV General Producer 15 Documentaries in Colombia / hispantv.com

 

  • 2010 - 2011

Caracol TV Bogota Col. Productions Facilities and Commercial Director In charge to offer world wide all the facilities of Productions that the network has caracoltv.com /serviciosdeproduccion Coowner and Excutive Producer. South images Productions S.L., southimagesproductions.net • Development of new business lines. • Mobile content, internet and TV proyects. • World Wide VP Content Distribution, for Ubuntu SouthAfrica, and Londinium 2012, Clients. Directv Latam, TVN Chile, Terra Brazil, MVS Mexico and US, and CCTV5 in China.

 

  • Sep 2008 - Sep 2009

RTVC (Colombian Radio and TV Broadcasting Company) Bogota Col.

Head of Television Bogotá, Colombia Responsible for adquisitions, production, marketing and communication strategies for Señal Colombia Network, (Cultural, entertainment, and variety programming) and Señal Institucional (Institutional Network of the Colombian Government). / senalcolombia.tv

 

  • June 2007 - July 2008

Canal RCN Executive Producer, Bogota Col. RCN NOTICIAS, 24 Horas. A 24 Hour news Channel for Cable, developed by RCN, responsible for 12 live unitary shows and newscast. www.ntn24.com La Noche. General Producer, responsible for the budget, interviews, rundown, and logistics of the show. canalrcn.com

 

  • Jan 2007 – May 2007

Noticias Uno, Bogota Col. General Producer. Weekend National live Show. Responsible for the production matters of the Show, budget managing, look concept. noticiasuno.com

 

  • March 2003 - Nov 2006

RCN RADIO, NETWORK, Chief news editor, Executive Producer and sales manager. Bogota, Col. 6 hours daily show Monday – Friday retransmit all Colombia, United States and Spain. Also Reporter and Field Producer for LA FM of RCN / lafm.com.co

 

  • 2005, 2006,2007

BBC Radio, Latin American Services, and BBC Radio World Service Field producer in Colombia for radio series.

 

  • June 2005 - Dec 2005

JAVERIANA UNIVERSITY, Bogota, Col. Professor in Mass Media, Sport Production.

 

  • Aug 1998 - May 2002

Sky Colombia S.A. Colombia, United States and Chile General Producer, Soccer live transmission of colombian soccer, and all the shows produced in Colombia, Chile and USA by Sky, as conferences,concerts, special events, and interactive live events, promos and shows. More than 750 lives games produced and directed.

 

  • 2001

Sky LatinAmerica, Miami, USA. Production Director, Copa America 2001 Responsible for the Transmission, and coordination of Copa America for SKY Chile.

 

  • 2001

GOL TV, Miami, USA and Bogota General news Producer and correspondent in Colombia

 

  • June 1997 – Dec1997

Produccions J.E.S, Bogota, Col.

 

  • 2000

International Football Channel, Bogotá and Miami. Associate Producer and Consulter for Prime Productions

 

  • 2000

Fox Sports Intl., Col. Producer of the International Signal of the Colombian football tournament for the United States.

 

  • 1998

OTI Colombia, CBS Telenoticias, Paris France Producer and Journalist. Responsible for the production of the official transmission to Colombia of World France 98. Reporting for the live transmission from France 98, for CBS Telenoticias and The World Cup News, form OTI de Colombia

 

  • 1994

OTI Colombia, World Cup 1994, L.A, USA. Producer and Journalist for the Colombian Broadcast transmission Journalist of Panorama, magazine. Responsible to research, write, edition, and present informs, and histories for actual theme, profiles, special editions. I develop specials reports in Venezuela, USA, Brazil, Colombia and Mexico.

 

  • 1995

Westdeustcher Rundfunk Köln TV Field Producer. Bogota Col. and Koln, Germany. Responsible of all the production needs (travels, guide, translations, and equipment) in Colombia for one Documentary of Manuel Elkin Patarroyo

 

INTERNATIONAL EVENTS

 

 

  • Panamerican Games, Toronto 2015 Content Director for ClaroSports in Mexico

 

  • FIFA Wolrd Cup 2014, Brazil Salvador, Rio de Janeiro, Sao Paulo, Belo Horizonte and Brazilia. Broadcast Liaison Officer for HBS in 10 games

 

  • Winter Olympics Games Sochi 2014 , Russia. Executive Producer and Talent Coordinator

 

  •  World Games Cali Colombia 2013. IWGA Unilateral Services Coordinator, at IBC, Live Stand ups, satellite Feeds. Clients CCTV 5, Astro TV, Espn, Esporte Interativo, UFA Sports, SABC.
  • Confed Cup Brazil 2013, Brazil Broadcast Liaison Officer for HBS
  • Ú UEFA 2012, Poland, Uk. Broadcast Liaison Officer for UEFA media Technologies

 

  • FIFA World Cup 2010, Host Broadcast Services, Durban South Africa, Broadcast Liaison Officer

 

  • Beijing Olympic Broadcasting 2008. Beijing, China. Information Manager Ú Doha Asian Games Broadcast Services 2006. DAGBS. Doha, Qatar. Senior Executive, Broadcast Liaison Officer

 

  • FIFA World Cup Germany 2006, Nuremberg and Kaiserslautern Host Broadcast Services, Broadcast Liaison Officer

 

  • 2005, 2006,2007 BBC Radio, Latin American Services, and BBC Radio World Service Field producer in Colombia for radio series.

 

  • 2002 Soccer World Cup Korea, Japan Host Broadcast Services, Saitama, Osaka and Yokohama. Broadcast Liaison Officer

 

Te recomendamos